INNOVEREN

OPTIMALE RIJPOSITIE

Mazda’s unieke personalisatiesysteem garandeert dat iedereen kan genieten van de ideale rijpositie. Met behulp van gezichtsherkenning en geavanceerde technologie doet het systeem op maat gemaakte aanbevelingen voor optimaal rijcomfort en eveneens voor de veiligheid.

Een optimale rijpositie is altijd een belangrijk aspect geweest bij de ontwikkeling van elke Mazda. Toch ontdekte Mazda onlangs dat minder dan de helft van alle bestuurders zich correct positioneert voor comfort, veiligheid en controle. De oplossing? De geheel nieuwe Mazda CX-60.

Mazda’s mensgerichte filosofie houdt rekening met elk contactpunt in de auto, van de vorm en werking van portiergrepen tot hoe de schakelaars aanvoelen. En geheel in lijn daarmee was de volgende stap om ervoor te zorgen dat bestuurders altijd correct achter het stuur zitten.

Het team van Nobuaki Tabata, programmamanager Integrated Control System, ontdekte dat de meeste automobilisten niet wisten hoe ze het beste achter het stuur konden zitten. “Tijdens de ontwikkeling van de Mazda CX-60 merkten we dat veel mensen geen idee hadden hoe ze hun rijpositie moesten aanpassen voor optimaal comfort. Sterker nog, uit onze onderzoeksgegevens bleek dat slechts 40 procent van de automobilisten goed achter het stuur zit”, vertelt hij.

Om dit probleem op te lossen, ontwikkelde Mazda een systeem dat bestuurders herkent. Vervolgens wordt de positie van de stoel, het stuur, de spiegels en het head-up display automatisch aangepast voor optimaal comfort en veiligheid.

Het systeem maakt gebruik van een op de bestuurder gerichte camera om de lichaamsbouw in te schatten. Nadat de bestuurders hun lengte handmatig hebben ingevoerd via het Driver Personalisation System (alleen de eerste keer), berekent het systeem, mede op basis van de stand van de ogen, de beste rijpositie. En uiteraard kunnen bestuurders de ingestelde rijpositie wijzigen als zij dat willen.

Wanneer de bestuurder de motor uitzet en veiligheidsgordel losmaakt, worden de stoel en het stuur automatisch gereset om de uitstap te vergemakkelijken.

“Met behulp van het gezichtsherkenningssysteem kan de rijpositie op grofweg meer dan honderd manieren op maat worden ingesteld.”

Nobuaki Tabata, programmamanager Integrated Control System Development

“Deze functie is ontwikkeld met behulp van een enorme hoeveelheid data”, aldus Tabata. “Zodra de gezichtsherkenning de bestuurder heeft geïdentificeerd, kan het systeem de lichaamsbouw inschatten en aanbevelen hoe de rijpositie moet worden aangepast. Het is alsof je als fabrikant de bestuurder coacht op basis van ervaring.”

Het instellen van de meest geschikte rijpositie is nog maar het begin. “Met behulp van het gezichtsherkenningssysteem kan de rijpositie op grofweg meer dan honderd manieren op maat worden ingesteld”, vervolgt Tabata. “Andere voorbeelden zijn de individuele aanpassingen van het audiosysteem, het volume van waarschuwingssignalen en de sfeerverlichting, die kan worden afgestemd op specifieke bestuurders.”

Dankzij de slimme gezichtsherkenningstechnologie vermindert Mazda de stress bij de bestuurder voor aanvang van de rit. Hierdoor is het rijden in de Mazda CX-60 niet alleen veiliger, maar ook ontspannender en plezieriger, omdat zowel bestuurder als passagiers zich veel rustiger voelen.


Tekst Nik Berg

meer weten

Mensgerichtheid in de praktijk

Ervaar optimaal comfort, veiligheid en volledige controle in de Mazda CX-60